In 2021 spraken we commercieel directeur Jeroen Drenth van Continental Car Parks uitgebreid over het toevoegen van functies als commerciële ruimtes of een sportschool aan - doorgaans bovengrondse - parkeergarages. Verder ging het vooral over parkeergarages en energie. Zoals elektrisch rijden en het energieneutraal maken middels zonnepanelen op het dak van de garage. Met Noortje de Boer, commercieel projectmanager, als aanjager zet Continental Car Parks in op de volgende fase van parkeergarages, veelzijdige mobiliteitshubs.
Artikel: VG Visie Zomereditie 2023
‘De markt is alweer verder veranderd’, zegt Noortje de Boer. ‘Private ondernemingen, gemeenten, stedenbouwkundigen en ontwikkelaars denken steeds meer na over de extra functies van parkeergarages. Voor ons is die visie op nieuwe manieren van mobiliteit en parkeergarages van de toekomst, waarbij multifunctioneel gebruik en adequate energieoplossingen veel aandacht hebben, al een tijd gemeengoed. Je ziet dat er bij parkeervoorzieningen nu een verdere fase in gang is gezet, met doorontwikkelingen tot combinaties van functies en huisvesting. Waarbij het uitgangspunt is, je moet niet meer denken: wat doen we met de auto’s? Je moet het eigenlijk omdraaien: hoe wil je dat het straatbeeld is. Wil je groen in de straat, veel mogelijkheden tot spelen voor kinderen, of wil je veel blik op straat?’
‘Dat betekent dat er autoluwe straten ontstaan en ruimte voor veel groen. Je bundelt de parkeerplaatsen aan de rand van de wijk of bij het vervoersknooppunt. Een andere manier van wonen en mobiliteit.’
‘Je moet je voorstellen dat je van je werk komt, je parkeert je (deel)auto en loopt of fietst naar je woning. Je kan er postpakketjes ophalen, iemand ontmoeten, een boodschap doen in de ‘wandjeswinkel’, eventueel daar de elektrische fiets pakken of een deelauto. Het wordt dan echt een andere manier van wonen en werken. Zo’n mobiliteitshub werkt misschien niet overal, maar onze kracht is om samen met onze partners en opdrachtgevers altijd heel zorgvuldig te kijken naar de plek en de doelgroep.’
‘In de Randstad lopen ze wat dit betreft wat meer voorop dan in het oosten. Maar we zijn nu wel in Ede en Arnhem bezig met de ontwikkeling van een mobiliteitshub.’
‘Begin dit jaar hebben we in Haarlem een mobiliteitshub opgeleverd, hier zijn vooral veel deelauto’s te vinden. Verder is er een pakketservice met pakketkluis, dan hoeft de pakketbezorger niet de wijk door. Ook zit er horeca, een café-restaurant, is er veel beplanting toegevoegd en zijn er elektrische oplaadpalen met zonnepanelen. En we zijn nu bezig met een plan in Pijnacker. Daar komt een sportveld op het dak, een klimwand, een fietsenmaker, bloemist en een informatiepunt vanuit de gemeente. Je ziet dus dat de mobiliteitshubs verbonden worden met de maatschappelijke rol van de beheerder van het gebied, waarbij sociale cohesie in de wijk heel belangrijk is. Toch denken nog veel gemeentes en ontwikkelaars traditioneel. Onlangs was ik bij een gemeente die voor een wijk per eengezinswoning 2,8 auto’s had ingepland. Dan denk je nog teveel vanuit de auto en leg je onnodig beslag op de ruimte. Het is een gedragsverandering die je niet van de ene op de andere dag ‘omzet’, maar waar we met zijn allen over moeten nadenken.’
‘We hadden het net met name over nieuwe gebiedsontwikkelingen, maar ik kan me ook voorstellen dat dit naar bestaande woonwijken wordt vertaald en dat daar aanpassingen worden gemaakt. Duurzaamheid en groen is een belangrijk thema voor nu en de toekomst, denk aan meer groen in de straat, aan de gevels en op het dak van onze gebouwen. Ook dachten we misschien te lang dat mensen niet veel waarde meer hechten aan het bezit van een eigen auto. Maar in de praktijk blijkt dat mensen wel degelijk de garantie willen hebben dat die auto altijd beschikbaar is. Dat blijft, denk ik.’