Op basis van een Europese aanbestedingsprocedure van de gemeente Venlo realiseren Aan de Stegge Twello en Q-Park Nederland een tijdelijke parkeergarage op de Arsenaallocatie in Venlo. De twee partijen vormen samen ook de combinatie die momenteel de permanente parkeergarage op de locatie Blok van Gendt in Venlo bouwt. Het ontwerp van de parkeergarage is gemaakt in samenwerking met Continental Car Parks en MH1 architecten.
De overeenkomst voor de parkeervoorziening kwam tot stand op basis van een DBFMO-contract die de onderdelen Design, Build, Finance, Maintain en Operate in een integrale opdracht combineert. De ontwikkelcombinatie bouwt en realiseert deze garage dan ook voor eigen rekening en risico.
De vierlaags parkeervoorziening krijgt 260 parkeerplaatsen en is 24/7 geopend voor zowel bezoekers als bewoners. Er wordt voorzien in mindervalidenplaatsen bij de ingangen en oplaadpunten voor elektrische auto’s. De hoofdentree van de garage wordt de ‘ingang’ Parade – waar ook de voormalige Arsenaal-garage een in- en uitgang had. Aan die zijde van de garage komt ook het trappenhuis met de lift. Aan de kant van het Arsenaalplein komt een tweede entree tot de garage.
De openbaar toegankelijke parkeergarage is een tussenoplossing op weg naar een permanente herbestemming. De gemeente is en blijft eigenaar van de grond. Met deze tijdelijke parkeergarage op de Arsenaallocatie wordt het parkeeraanbod voor bezoekers en bewoners in Centrum-Oost op peil gehouden. Ondertussen vindt onderzoek plaats naar een definitieve invulling voor de locatie. Ondanks het tijdelijke karakter van de parkeervoorziening wordt het een kwalitatief hoogwaardige parkeergarage die perfect past in het straatbeeld. De constructie wordt opgebouwd middels een hoogwaardige en duurzame thermisch verzinkte staalconstructie in combinatie met TT-vloerplaten. De houten gevellamellen onttrekken geparkeerde auto’s aan het straatbeeld met behoud van doorzicht wat een sociaal veilig gevoel versterkt.
In zeer korte tijd is het projectplan ontwikkeld met een hoge mate van kwaliteit. Bij de verdere uitwerking van het ontwerp wordt naast een goede ruimtelijke inpassing in de omgeving ook rekening gehouden met fysieke maatregelen ter voorkoming van overlast voor de omgeving als gevolg van licht en geluid. De tijdelijke parkeervoorziening is volledig demontabel en op termijn geschikt om op een nieuwe locatie opnieuw op te bouwen. Dit parkeersysteem, het Flexideck van Continental Car Parks, scoort dan ook hoog in het kader van circulariteit omdat de meeste materialen opnieuw kunnen worden ingezet.
De bouw start naar verwachting begin 2021, waarna de parkeergarage na een bouwtijd van circa 4 maanden operationeel zal zijn.