Onlangs ontvingen wij Ruud van Herpen bij ons op kantoor voor een interessante kennissessie over brandveiligheid in parkeergarages, specifiek met betrekking tot elektrische auto’s. Ruud is werkzaam als Fellow Fire Engineering bij de faculteit Bouwkunde van de TU Eindhoven en vaste brandadviseur van Continental Car Parks namens adviesbureau Peutz. ‘Dit onderwerp staat volop in de schijnwerpers, zeker na recente berichtgeving in onder andere het NOS-journaal over de uitdagingen en risico’s van brandveiligheid in parkeergarages’, vertelt Gilbert Heutinck, projectmanager bij Continental Car Parks.
Bij Continental Car Parks hechten we veel waarde aan het continu verbeteren van onze kennis. Dit stelt ons in staat om voor onze parkeerconcepten steeds veiligere oplossingen te ontwikkelen/ onderbouwen, waarmee we onze opdrachtgevers maximaal kunnen ontzorgen. Gilbert vertelt:
‘De sessie van Ruud van Herpen gaf ons nieuwe inzichten en praktische handvatten om het brandveiligheidsconcept in onze projecten te blijven optimaliseren.'
Ruud benadrukte dat het ontwerp van parkeergarages qua layout, gevels en positionering ten opzichte van omliggende bebouwing een cruciale rol speelt in het brandconcept en het voorkomen van branduitbreiding. Een eventuele brand in een parkeergarage kenmerkt zich heel anders dan in een woon-, kantoor, of bedrijfsomgeving. Er is namelijk altijd sprake van een brand die begint in één auto en zich vervolgens van auto naar auto uitbreidt. Dit autobrandscenario (CaPaFi-DiFiSek, 2002) is internationaal onderkend en geaccepteerd waarbij tegenwoordig de ontwikkeling van auto’s (grotere/ zwaardere/ elektrisch) ook in de berekeningen kan worden meegenomen.
Een bovengrondse, natuurlijk geventileerde parkeergarage kenmerkt zich in basis door een voldoende open gevel waardoor een flashover (plotselinge volledige ontbranding van een complete verdieping) wordt voorkomen. De constructie van onze bouwsystemen blijft tijdens zo’n autobrand overeind, ook zonder directe inzet van de brandweer. Afhankelijk van bouwsysteem en parkeerconcept worden ondersteunende maatregelen en ontwerpafstanden tussen geparkeerde auto’s ingezet.
Een belangrijk onderdeel van de sessie was het verschil in brandscenario’s tussen elektrische auto’s en conventionele voertuigen. Voor beide kan het autobrandscenario worden aangehouden omdat er nauwelijks verschillen in verbrandingswaarde en brandvermogen zijn. Alleen de brandtijd van elektrische auto’s is veel langer (de batterij blijft langduriger licht branden) waardoor parkeergarages langer niet gebruikt kunnen worden. De veiligheid in de garage is echter niet in het geding. Voor deze andere brandbestrijdingsaanpak zal door de markt en brandweer nog een goede invulling moeten worden gevonden. Als marktleider in bovengrondse parkeergarage hebben wij ervaring met de meeste veiligheidsregio’s en kunnen hierdoor de beste oplossing bieden. Ruud van Herpen:
‘De maatregelen moeten goed afgewogen worden: zowel de kans van het ontstaan van een brand als de gevolgen ervan voor de brandweer, voor de exploitatie van de garage én ook voor de omgeving moeten beschouwd worden. In iedere parkeergarage zo maar een sprinkler toevoegen is wat mij betreft disproportioneel.'
Brandventilatie is wel van groot belang. Want een autobrand heeft wel de slechte eigenschap dat er door de hoeveelheid kunststof materialen in auto’s relatief veel rook ontstaat. Bij ondergrondse gesloten parkeergarages leidt dit sneller tot gevaarlijke situaties dan in open geventileerde parkeergarages. Maar ook in open geventileerde parkeergarages is dát nog steeds het grootste risico waardoor de brandweer een parkeervloer bij brand mogelijk niet gaat betreden. Dit is volkomen logisch, omdat de veiligheid van de brandweerman zelf voorop staat.
Ruud illustreerde tijdens de kennissessie dat er in onze doordachte parkeerconcepten voldoende veiligheidsmaatregelen meegenomen worden die dit risico beperken en de kans vergroten dat brandweer toch naar binnen kan gaan bij een brand. Slimme vluchtwegroutes en blusvoorzieningen en natuurlijk ook brandmeld- en ontruimingsinstallaties zijn voorbeelden hiervan.
Deze kennissessie bevestigde dat brandveiligheid in parkeergarages een dynamisch en complex onderwerp is, zeker met de opkomst van elektrische auto’s. Middels deze sessie zijn al onze collega’s en ook key-partners bijgepraat in deze materie. Gilbert legt uit:
‘Door samen te werken met experts zoals Peutz, blijven wij als Continental Car Parks vooroplopen in het ontwikkelen van veilige en toekomstbestendige parkeergarages. Het stelt ons in staat om niet alleen aan wettelijke eisen te voldoen, maar ook om écht waarde toe te voegen voor onze opdrachtgevers en de eindgebruikers van onze parkeergarages.’
We bedanken Ruud van Herpen en Peutz voor deze inspirerende sessie en kijken uit naar verdere samenwerkingen om samen te bouwen aan een veilige toekomst!