De visie op parkeren verandert. Evenals de behoefte aan parkeergarages en het gebruik ervan. Eén van de trends die wij het afgelopen jaar hebben waargenomen is dat parkeergarages steeds vaker mooie eyecatchers worden. Daarnaast wordt het steeds belangrijker parkeergarages energiearm of energieneutraal te maken. En flexibel inzetbaar, zodat ze als gebouw langer meekunnen.
Vijftien jaar geleden waren parkeergarages vaak donkere gebouwen, het ideale decor voor detectiveseries. Q-Park veranderde dat met aandacht voor een mooie coating en goede verlichting. Tegenwoordig gaat het nog een stukje verder en gaan opdrachtgevers voor een parkeergarage die het visitekaartje vormt van het naastgelegen gebouw, winkelcentrum of station, die comfortabel is en één geheel vormt met de omliggende omgeving. Parkeergarages krijgen een mooie vormgeving, prachtige gevels en een hoofdtrappenhuis dat een ware eyecatcher is.
Onlangs hebben we de eerste energieneutrale parkeergarage van Nederland opgeleverd bij het NS station in Driebergen-Zeist. De trend is dat parkeergarages energiearm of energieneutraal worden gemaakt. Niet alleen nieuwe parkeergarages komen hiervoor in aanmerking, het is ook mogelijk een bestaande parkeergarage om te vormen tot een energieneutraal geheel. De platte daken van parkeergarages zijn uitermate geschikt om te voorzien van zonnepanelen, waardoor de garage in haar eigen energiebehoefte kan voorzien en soms ook een gedeelte van de omgeving. De parkeergarage van de toekomst? Wij zien hem als een grote accu die overdag wordt opgeladen en ’s avonds energie teruggeeft aan de omgeving.
Een trend die wij waarnemen is de opkomst van de elektrische fiets. Die zal voor korte afstanden steeds meer gebruikt worden. Wij spelen daarop in met flexibele garages die geschikt zijn voor zowel auto’s als fietsen. Daarnaast maken we steeds vaker demontabele parkeergarages. Het parkeergebouw bij RAI Amsterdam is bijvoorbeeld zodanig ontworpen dat we in de toekomst hellingbanen kunnen verwijderen en het gebouw in zijn geheel kunnen omvormen tot appartementen. Een multifunctioneel ontwerp. De liften en trappenhuizen zijn zodanig gepositioneerd dat ze goed zijn voor elk gebruik. De vloeren en vrije hoogtes zijn ook voorbereid op woonbelasting. Deze extra investering verdient zich terug doordat het gebouw straks veel langer meegaat.
Meer weten over parkeertrends of onze visie op uw parkeervraagstuk? Neem dan contact op met Jeroen Drenth.